• Mobil Uygulama
  • Blog
  • KA.DER Akademi

KA.DER

  • Hakkımızda
    • KA.DER
    • Yönetim Kurulu
      • Nuray Karaoğlu – Başkan
      • Bahar Şen Kazancı – Genel Sekreter
      • Azime Kocacık
    • Danışma Kurulu
    • Kurucu Üyelerimiz
    • Genel Başkanlarımız
    • Tüzük
    • Faaliyet Raporları
  • Faaliyetler
    • Projeler
    • Kampanyalar
  • Basın Odası
    • KA.DER’den Haberler
    • Tüm Basın Bültenleri
    • Galeri
  • Kütüphane
    • İstatistikler
    • Yayınlar
  • İletişim
  • Bize Katılın
    • Gönüllü olun
    • Üye olun
  • Dil: Turkish
    • Turkish Turkish
    • English English
0
19 June 2014 / Published in KA.DER’den Haberler

Şiddete Son Kadın Platformu’ndan yeni yasa tasarısı talebi

KA.DER’in de bileşenlerinden biri olduğu Şiddete Son Kadın Platformu, TBMM'de kabul edilen son TCK, CMK, CİK düzenlemeleri konusunda basın açıklaması yayınladı.

Cumhurbaşkanına, Muhalefet Partilerine,

TCK’nın cinsel suçları düzenleyen maddelerinde değişiklik yapılmasını öngören Tasarı, kadın örgütlerinin tüm itirazlarına, muhalefet partilerinin verdiği değişiklik önergelerine rağmen; çoğunluk partisi AKP tarafından hiçbir değişiklik yapılmaksızın TBMM’de kabul edilmiş bulunmaktadır.

Bazı suçlarda aşırı derecede artırılan cezalar, özellikle aile içinde işlenen cinsel suçlarda ihbar ve şikayet konusunda caydırıcı olacağı gibi; çeşitli bahanelerle sanıkların beraat ettirilmesi ya da haksız tahrik, iyi hal indirimlerinin yanlış uygulanmasına devam edilmesi sonucunu doğuracaktır.

Öte yandan, “cezaları artırıyoruz” propagandası ile birçok durumda cezalar indirilmektedir. Sarkıntılık suçunun yeniden TCK’ya sokulması, çocuklar için “cinsel taciz” ayrımı yapılarak cezasının 6 ay-3 yıl olarak indirilmesi, ruh ve beden sağlığına etkinin araştırılması maddesinin kaldırılması nedeniyle birçok hükümlü ve sanık için gizli bir af çıkartılmaktadır. Bu yasa değişikliği ile kaç tecavüzcü ve çocuk istismarcısının serbest kalacağını defalarca sorduğumuz halde hükümet çevrelerinden hiçbir açıklama yapılmamıştır.

TCK’nın “Reşit olmayanla cinsel ilişki” başlıklı, 15-18 yaş arası ergenlerin “cebir, şiddet ve hile olmaksızın” gerçekleşen cinsel ilişkisine hapis cezası getiren ve zaten sorunlu olan 104. maddesindeki cezalar 2-5 yıl olarak ağırlaştırılmaktadır. Hiçbir AB ülkesinde gençler arası cinsel ilişkiye hapis cezası verilmemektedir. Daha önce 2. fıkrası Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen maddenin tümden TCK’dan çıkarılması gerekmektedir.

Ayrıca, var olan TCK düzenlemesindeki, çocukların birbirleriyle yaşayacakları cinsel deneyimler ile yetişkinlerin çocuklar üzerindeki istismar eylemlerini aynı maddede, aralarında hiçbir bir ayrım gözetmeyen düzenleme sürdürülmektedir. 3-8 yıl olan hapis cezası, 8-15 yıla çıkartılarak çocuklar açısından var olan sorun daha da ağırlaştırılmaktadır.

Bu “torba yasa”da Ceza Muhakemeleri Kanunu’nda ve Ceza İnfaz Kanunu’nda da çeşitli olumsuz değişiklikler yapılmıştır.

Cinsel suçlar konusunda yapılan aşırı ceza artırımları ve bu cezalara Ceza İnfaz Kanunu çerçevesinde getirilen yeni ağırlaştırılmış düzenleme, “suç faili” olarak damgalanacak 12-13 yaşındaki erkek (ve hatta kız) çocukları da etkileyecektir.

Cinsel saldırı suçlularına yönelik (meslek/yaşama/çalışma alanı vb. konulardaki) kısıtlamalar çocuklara da uygulanabilecektir.

Bu tür tedbirlerin (yargıç kararı dışında), hukukçu olması bile gerekmeyen bir bakanlık bürokratı olan denetimli serbestlik müdürlerine bırakılması sonucu doğurabilecek Ceza Muhakemeleri Kanunu’nun 231. maddesindeki değişikliği özellikle riskli ve anayasaya aykırıdır.

Aynı şekilde, Ceza İnfaz Kanunu’nun 108. maddesinde yapılan değişiklik ile cinsel suçluların “tıbbi tedaviye tabi tutulması”, kimyasal/cerrahi kastrasyon (hadımlaştırma) uygulaması olacaktır. Bu kadar kapalı ifade edilmesi ve “suçlu/hasta”nın rızasından sözedilmemesi de anayasaya aykırıdır. Bu anayasal konunun ayrıntılarının sadece Adalet Bakanlığı’nın çıkartacağı bir yönetmeliğe bırakılmasını ise, anayasal hukuk devleti ilkesinden sapmanın bir başka vahim örneğidir.

Tüm bu nedenlerle,

Cumhurbaşkanı’ndan torba yasanın kadın ve çocuklarla ilgili 3 ayrı yasada değişiklik getiren tüm maddelerini veto etmesini; hükümetten bu suçlara ağırlıklı olarak maruz kalanlar kadınlar, çocuklar ve LGBTİ örgütleri ve ilgili akademik disiplinlerle birlikte (kadına karşı şiddet ve kadın cinayetleri konularını da içerecek şekilde) yeni bir tasarı hazırlayarak yasalaştırmasını istemesini; aksi durumda Anayasa Mahkemesi’nde iptal davası açmasını talep ediyoruz.

Tüm muhalefet partilerinden, ilgili maddeler için Anayasa Mahkemesi’nde iptal davası açmalarını bekliyoruz.

Kadınlar olarak başta getirilen gizli af olmak üzere, tüm sürecin takipçisi olmaya devam edeceğiz.

Şiddete Son Kadın Platformu

What you can read next

“Kadının Statüsü Birimi’nin aktif hale getirilmesini istiyoruz”
KA.DER’in, Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’e yazdığı mektup
Başbakana soruyoruz: 9 başdanışman arasında neden “kadın” yok?

ARAMA

SON HABERLER

  • KADINA YÖNELİK ŞİDDETİ BERABER DURDURALIM

  • Türkiye’de Kadınlara “Seçme ve Seçilme Hakkı” Tanınmasının 86. Yılı

  • 25 Kasım Kadına Yönelik Şiddetle Uluslararası Mücadele Günü

E-BÜLTEN ÜYELİĞİ

E-posta listemize üye olarak dernek faaliyetlerimizden ilk siz haberdar olabilir, gelişmeleri ilk siz öğrenebilirsiniz.

Gizliliğiniz bizim için önemlidir, KA.DER kişisel düzeyde ayırt edici hiçbir bilgiyi üçüncü partilerle paylaşmaz.

BİZE ULAŞIN / CONTACT US

T (212) 273 25 35
F (212) 273 25 36
E-posta: kader@ka-der.org.tr

Büyükdere Cad. Çınar Apt. No:95 K:6 D:23-24 Mecidiyeköy/İstanbul

Google Harita

  • GET SOCIAL
KA.DER

© 2016 KA.DER - Kadın Adayları Destekleme Derneği

TOP